Folk som trener mye skal være særlig oppmerksomme på å unngå jernmangel da det kan hemme treningseffekt og påvirke den fysiske prestasjonen.

Jern bidrar til økt muskelvev

Jern bidrar vesentlig til dannelse av muskelvev (myoglobin). Muskelvevet binder oksygen som en reserve til bruk ved et høyt fysisk aktivitetsnivå.

Når du trener regelmessig vil blodmengden øke samt mengden av røde blodlegemer per liter blod. Derfor blir du i bedre stand til å transportere oksygen til musklene og CO2 ut av kroppen.

aminoJern – også til de som trener mye og hardt

Det danske kano- og kajakklaget har selv prøvd aminoJern. Lagets harde trening gjorde jernnivåene deres veldig lave, og de tradisjonelle jerntilskuddene var ikke gode nok til å opprettholde jernnivået. Lagets lege ga utøverne aminoJern, noe som hjalp å få roerne tilbake til konkurransedyktige jerndepoter.

Jernmangel og fysisk aktivitet

Dersom man opplever symptomer på jernmangel og er ofte i fysisk aktivitet vil dette føre til nedsatt evne til å prestere og trene slik man ønsker. Aktiviteter som løping og sykling krever at kroppen har nok jern for å transportere oksygen rundt i cellene. Utholdenhetskapasiteten blir i stor grad påvirket dersom man som idrettsutøver opplever symptomer på jernmangel. For å unngå jernmangel er det viktig med en sunn og variert kost, da jern kun opptas gjennom kostholdet.

Dersom man opplever symptomer på jernmangel anbefales det at du tar kontakt med fastlegen for å få sjekket om du har jernmangel og om et jerntilskudd vil være nødvendig.